Režiser
45. Teden slovenske drame, Kranj
»Sem rekel, da bi moral Dramo voditi Cankar!«
– Miha Nemec, Nejc Valenti
Človeška komedija
Krstna uprizoritev
Režiser
19. september 2014
Mestno gledališče Ptuj
10. oktober 2014
Mala Drama
Trajanje:
Dogajanje dramske novitete Hotel Modra opica je naslonjeno na realne dogodke v gledališki sezoni 1913/14, v času, ko se je že naznanjala senca velike vojne – kot finančna kriza, predvsem pa kot temeljni preobrat v načinu mišljenja in sistemu vrednot. Gledališče je sredi takih tektonskih premikov in kot ustanova in kot umetniška zvrst skrajno ranljivo in najbolj priročen kandidat za to, da se »skrb« zanj manifestira kot rezanje sredstev in poziv h komercializaciji in amaterizaciji. Avtorja Miha Nemec in Nejc Valenti, uveljavljajoči se režisersko- dramaturški tandem, sta za osišče svoje igre izbrala epizodo v karieri (in življenju) velikega slovenskega igralca in režiserja Ignacija Borštnika, ki ga pristojne instance pokličejo iz Zagreba v Ljubljano z željo, da popelje slovensko gledališče iz krize. A ne samo, da naloga sama po sebi presega moči utrujenega umetnika stare šole, tudi lokalna slovenska stvarnost mu ne gre prav nič na roko: pod visokoletečimi besedami učinkovito delujejo spletkarstvo, nečimrnost, zavist, strankarski boji, pa tudi čisto banalno dobičkarstvo. Borštnik po nepolni sezoni tako rekoč pobegne nazaj v Zagreb, v Sarajevu se zgodi atentat, v Deželnem gledališču pa odprejo kinematograf.
Govorimo torej o dveh Borštnikih oziroma o dvojnosti Borštnika. Odrski in ne-odrski Borštnik, javni in privatni, uradni in neuradni. Boršnik = Borštnik in ne-Borštnik. Kako je mogoče, da obstaja del Borštnika, ki ni Borštnik? Ali gre za način, kako se odkrižati problema – po principu, če dejstva ne ustrezajo resnici, toliko slabše za dejstva, ki bi na ustvarjalca vrgla slabo luč? Je morda stvar vljudnosti, bontona, mar gre za pieteto v smislu de mortuis nihil nisi bene, da se ne dotikamo občutljivejših plati Borštnikovega življenja? Kaj varujemo s tem, ko varujemo Borštnika pred njegovo človeškostjo? Njegov ugled ali našo predstavo o Borštniku? Če prvo: je Boršnik kaj manj umetnik, je manjši umetnik, ker je človek iz mesa in krvi, je neumetnik zaradi svoje človeškosti? Če drugo: v imenu česa je treba vzdrževati predstavo o Borštniku kot brezmadežnem igralcu, kaj izgubljamo s poznavanjem Borštnika kot polnokrvnega bitja, bitja strasti, slabosti, pomanjkljivosti? Izgubljamo to, kar smo naredili iz njega, v kar smo ga povzdignili, v kar smo ga pretvorili in potvorili – svetinjo, artefakt, večno in nespremenljivo bitnost.
Nejc Valenti, Kdo je ime (odlomek)
Dnevi komedije, Celje
45. Teden slovenske drame, Kranj
Ostanimo v stiku
Od prejemanja obvestil se lahko kadarkoli odjavite.
Več informacij o politiki varovanja osebnih podatkov SNG Drama Ljubljana je dostopnih na www.drama.si.
Slovensko narodno gledališče
Drama Ljubljana
Erjavčeva 1
1000 Ljubljana
Ob delavnikih
od 14.00 do 20.00,
ob sobotah
od 18.00 do 20.00,
uro pred predstavo
ali drugim dogodkom
2021 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana