Režiser
Ivan Cankar
Kralj na Betajnovi
»In dali boste krono z glave, žezlo z roke!«
– Ivan Cankar
Premieri
6. februar 2014
Veliki oder SNG Drama Ljubljana
28. februar 2014
Drama SNG Maribor
Trajanje:
100 minut, brez odmora
V središču drame Kralj na Betajnovi (1901) je fabrikant, mogotec in kandidat za poslanca Jožef Kantor: povzpetnik, egocentrik, manipulant, nasilnež, oblastnik, materialist … Podkupovanje, umazan lobizem in spletke so temeljni načini za dosego cilja, ko pa ti ne zadostujejo, je tudi umor sredstvo, po katerem rad poseže Kantor. Čeprav vsi vedo za Kantorjeve zločine, si nihče ne upa pokazati s prstom nanje. Nasprotno, Kantor je vodja, je kralj na Betajnovi in vzbuja strahospoštovanje. Betajnova si zaradi svojega hlapčevskega duha ne zasluži nič boljšega. Jožef Kantor je tisti, ki bo Betajnovo vodil ali pokončal, in to visoko poslanstvo mu izroča v roke sama Betajnova.
Iz gledališkega lista
Primarna naloga interpretacije Kralja na Betajnovi v tokratni produkciji je opraviti s klišeji in s klasično percepcijo sveta, v katerem so eni izkoriščevalci in drugi izkoriščani. Z vidika neoliberalističnega kapitalizma lahko rečemo, da je Kantor tisti, ki poganja razvoj in vzpostavlja res na Betajnovi. Njegova dejanja počistijo vse, kar je nesposobno, neproduktivno, bolno in gnilo na Betajnovi. Kantor reciklira propadle usode in ustvarja kapital, s katerim preživlja celotno Betajnovo. Čeprav je zgrajen na truplih, Kantorjev imperij raste in ne samo preživlja, temveč tudi financira razvoj Betajnove. Žal je lahko zgodba o kapitalizmu tako banalno preprosta. Kantor je nujnost kapitalističnega sistema.
Betajnova je koruptivna in hlapčevska skupnost. Vsak posameznik je povezan z drugimi. Izključeni in potisnjeni na rob so samo tisti, ki niso sprejeli sistema, oziroma so se uprli Kantorju. Brezpogojna predanost gospodarju je nujnost hlapčevega preživetja. Ko se utrdi odnos med gospodarjem in hlapci, je preživetje sistema zagotovljeno. Gospodar bo poskrbel za svoje hlapce in hlapci bodo poskrbeli za dobrobit svojega gospodarja. Betajnova živi od reciklaže lastnega umazanega perila oziroma, z drugimi besedami, se hrani z lastnimi izločki. Na Betajnovi se pogosto govori o spravi. Po vseh storjenih zločinih se ponavadi predlaga sprava, ne da bi imenovali zločinca in zločin. Hlapčevska duša je slepa in izdajalska, najbolj od vsega pa konformistična. Majhne skupnosti so posebej neodporne na hlapčevstvo. Betajnova je samozadovoljna, zatohla enoumnost.
Žanina Mirčevska, Betajnova, lepa dolina smrdljivega samozadovoljstva (odlomek)
Ustvarjalci
Avtorska ekipa
Nagrade
Branko Hojnik – Borštnikova nagrada za scenografijo
Festivali
2015
45. Teden slovenske drame, Kranj
60. Sterijino pozorje, Novi Sad, Srbija
2014
49. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor
Iz medijev
zurnal24.si, 2. februar 2014, Izak Košir
siol.net, 4. februar 2014
dnevnik.si, 6. februar 2014
dnevnik.si, 6. februar 2014, Ana Schnabl
delo.si, 6. februar 2014, Andrej Jaklič
rtvslo.si, 6. februar 2014
Radio SLO 3 (Program ARS), 6. februar 2014, Ana Rozman
Radio SLO 2, Kulturnice, 6. februar 2014
TV Slovenija 1, Osmi dan, 6. februar 2014
Radio Slovenija 2, Proti etru spet ta dež, 6. februar 2014, Nina Zagoričnik
TV Slovenija 1, Odmevi, 7. februar 2014, Marjana Ravnjak
TV Slovenija 1, Studio City, 10. februar 2014
rtvslo.si/blog, 11. februar 2014, Tanja Mojzer
dnevnik.si, 12. februar 2014, Nika Leskovšek
rtvslo.si, 12. februar 2014, Lejla Švabič
rtvslo.si, 25. februar 2014, Nika Arhar
sigledal.org, 20. oktober 2014, Kristina Mihelj
Prikaži vseSkrij