Dostopnost

Kralj Ubu

Divja komedija o zlobi in pohlepu

Naslov izvirnika: Ubu roi
Po motivih Kralja Ubuja Alfreda Jarryja; zbrana dela kolektiva Ubu

Režiser

Jernej Lorenci

Premiera

30. januar 2016

Veliki oder

Trajanje:

160 minut, z odmorom

Škandal, ki je leta 1896 ob premieri Kralja Ubuja komaj triindvajsetletnega Alfreda Jarryja razdelil občinstvo, je nepričakovano napovedal dogajanje v dvajsetem in očitno tudi v enaindvajsetem stoletju, tako na področju umetnosti kot v družbenem življenju. V umetnosti je Kralj Ubu napovedal avantgardne tokove, ki so pometli s tradicionalnimi oblikami, tako nadrealizem, dadaizem kot celo dramo in gledališče absurda in poznejši ludizem. Družbi pa je napovedal pohod pohlepa in brezobzirno morijo. Vse to v obliki objestne in obešenjaške igre z obilico črnega humorja in brez vsakršnih zadržkov.
Brezobzirni, pohlepni, pogoltni in v resnici strahopetni Ata Ubu, ki ga k divjaškemu prevzemu oblasti in k še bolj okrutnemu totalitarnemu vladanju spodbuja njegova žena, Mama Ubu, parodirana različica Lady Macbeth, vzbuja obilo aluzij. Lahko bi celo rekli, da ima vsak čas svojega kralja Ubuja.

 

Iz gledališkega lista

Že sama izbira dramskega teksta, ki je poleg premnogih oznak dobil tudi svoje mesto kot podoba napada na samozadostnost buržoazije, se nujno sreča z vprašanjem šokantnosti principov, ki jih uporablja to približno sto dvajset let staro besedilo, ki je ob svojem nastanku osupnilo in razvnelo občinstvo. Kljub temu, da izbira besed (kot je npr. »merdre« − v prevodu Primoža Viteza »ždrek«) nima več takega vpliva na današnje gledalce, je specifika in edinstvenost Ubujeve šokantnosti/revolucionarnosti ravno v tem, da ne vzpostavlja direktne kritike sprevržene logike človeštva, temveč na njej temelji ter nanjo prisega z vsem srcem. Prav s tem, ko izhaja iz te sprevržene logike, jo postavlja pod vprašaj. Kralj Ubu je kot figura lahko problematičen le, če v knjigi dram sam leži na polici, takoj ko pa zaživi na odru, se s to gesto izpostavi očem ljudi, ki s svoje distance prepoznajo in umestijo njegove principe v njim znano življenje.
Katja Markič, Princip UBU ali človek od fašizma do fetišizma (odlomek)

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

DRAMATURG

Matic Starina

Drama Igralec: Matic Starina | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Branko Hojnik

Drama Igralec: Branko Hojnik | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Belinda Radulović

Drama Igralec: Belinda Radulović | odpri ustvarjalca

AVTOR GLASBE IN IZBORA CITATOV

Branko Rožman

Drama Igralec: Branko Rožman | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Pascal Mérat

Drama Igralec: Pascal Mérat | odpri ustvarjalca

KOREOGRAF

Gregor Luštek

Drama Igralec: Gregor Luštek | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA DRAMATURGA (ŠTUDIJSKO)

Katja Markič

Drama Igralec: Katja Markič | odpri ustvarjalca

Nagrade

2016

Jernej Šugman – nagrada Mladena Crnobrnje Gumbka – glavna nagrada za moško vlogo (Dnevi satire Fadila Hadžića)

Boris Mihaljposebno priznanje za avtorstvo sklepnega monologa v uprizoritvi (Dnevi satire Fadila Hadžića)

Zlati lovorjev venec za najboljšo uprizoritev (MESS)

Jernej Lorenci – Zlati lovorjev venec za najboljšo režijo (MESS)

Jernej Šugman – Zlati lovorjev venec za najboljšo igralsko stvaritev (MESS)

Jernej Šugman – Borštnikova nagrada za igro

Borštnikova nagrada za kolektivno avtorsko idejo celostnega oblikovanja odmora

Festivali

2017

Drama Eurokontext.sk 2017, mednarodni gledališki festival Slovaškega narodnega gledališča, Bratislava, Slovaška

2016

40. Dnevi satire Fadila Hadžića

56. Mednarodni gledališki festival MESS, Sarajevo, Bosna in Hercegovina

51. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor

Iz medijev

Radio Slovenija 3, Dvignjena zavesa, 25. januar 2016, Alen Jelen

Kralj Ubu

Prikaži vseSkrij

Podporniki

Zapri