Režiser
Stanisław Ignacy Witkiewicz
Ponorela lokomotiva
»Današnji zločini povzročajo določeno izgubo individualnosti.«
– Stanisław Ignacy Witkiewicz
Naslov izvirnika: Szalona lokomotywa
Prva slovenska uprizoritev
Premiera
15. september 2012
Mala Drama
Trajanje:
90 minut, brez odmora
Stanisław Ignacy Witkiewicz je eden najkompleksnejših avtorjev poljske in svetovne avantgarde. Danes sodi med klasike 20. stoletja. Ponorela lokomotiva (1923) na nevsakdanji in izjemno duhovit način povzema njegova umetniška in filozofska iskanja.
Strojevodja in kurjač, ki ju žene nenavadna in skrivnostna strast, skleneta, da bosta z nezaslišano hitrostjo pognala svojo parno lokomotivo čez vse razumne omejitve, postaje in signale. Rada bi doživela vznemirljivi vrhunec hitrosti in zanosa in videla, kako je na drugi strani. Izkaže pa se, da nista navadna železničarja, temveč razvpita zločinca, ki sta se izmaknila roki pravice. Njun nevarni eksperiment pokvarijo potniki, ki bi radi ustavili drveči vlak. Tako se nori poskus izkusiti katastrofo metafizičnih dimenzij sprevrže v »navadno« železniško nesrečo.
Mednarodni festival
Iz gledališkega lista
Uprizarjanje Ponorele lokomotive Stanisława Ignacyja Witkiewicza (ali Witkacyja, kot se je sam podpisoval) od ustvarjalcev zahteva precej umetniškega poguma. Igra brez teze v dveh dejanjih z epilogom, ki jo je Witkacy napisal pod vplivom svojega avantgardnega programa Uvod v teorijo čiste oblike v gledališču, zavrača vsakršno apriorno uprizoritveno rešitev in nas pelje po neznanih in neodkritih poteh. Čeprav so po eni strani Witkacyjeve umetniške ideje v našem času kuriozum posebne vrste, jih je nedvomno vredno ponovno premisliti z vidika sodobnega ustvarjalca, saj je eden tistih umetnikov dvajsetega stoletja, ki je svoje reformistične ideje artikuliral z vso teoretsko jasnostjo in jih v svojem delu tudi praktično uresničeval. …
V uprizoritvi Ponorele lokomotive se sicer nahajamo na Witkacyjevi parni lokomotivi, a gre za metaforo gledališča in življenja, za katero se zdi, da slabih sto let po Witkacyju ponovno izgublja svojo vznemirljivo srž. Na lokomotivo vstopimo tik pred zagonom. Kurjač Mikołay Wojtaszek in strojevodja Zygfried Tengier se pred odhodom poslavljata od zaročenke Julie in žene Zofie. Ponorela lokomotiva se morda začenja kot dramska predstava v slogu psihološkega realizma, ki uprizarja subtilne odnose, iz katerih vsake toliko udarjajo nabrušene replike. Prikazuje nam sliko ujetega, nepristnega življenja, hkrati pa tudi podobo gledališča, v katerem nezadržno narašča napetost, ki jo Ponorela lokomotiva mora sprostiti, da bi lahko razvila svoj metafizični potencial.
Eva Kraševec, Avantura metafizičnega nemira (odlomek)
Poljski pisatelj, slikar in filozof Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885–1939) je eden tistih slikovitih avtorjev, katerih del ni mogoče ločiti od njihovega življenja. Za časa življenja mu je to dejstvo izrazito škodilo. Negativna legenda o njegovi nevsakdanji, v marsičem izstopajoči in razvpiti osebnosti je namreč zasenčila njegovo delo, predvsem pa povzročila, da ga precejšen del strokovne in laične javnosti preprosto ni jemal preveč resno.
Darja Dominkuš, (Ne)identificirani ostanki človeštva (odlomek)
Trdim, da je med Witkacyjevim časom in sodobnim časom nekakšna zveza, da je današnja evropska kriza v marsičem ponovitev evropske krize z začetka 20. stoletja. … Taka komedija ni nujni odgovor na krizo Evrope zato, ker bi jo utegnila blažiti, temveč zato, ker kot vzroke krize razgali prav ‘koristnost’, ‘konsistentnost’ in ‘psihologijo’.
Gregor Moder, Čemu Witkacy v teh težkih časih? (odlomek)
Ustvarjalci
Nagrade
2016
Jernej Lorenci – Nagrada Anđelka Štimca za najboljšo režijo
Tina Vrbnjak – Nagrada Veljka Maričića za najboljšo mlado igralko
2014
Jernej Lorenci – Nagrada Prešernovega sklada
2013
Velika nagrada Festivala Borštnikovo srečanje za najboljšo uprizoritev
Branko Rožman – Borštnikova nagrada za glasbo
2012
Aljaž Jovanović – Priznanje Združenja dramskih umetnikov Slovenije
Prikaži vseSkrij
Festivali
2016
23. Mednarodni festival malih odrov Reka
56. Festival Ohridsko poletje, Ohrid, Makedonija
2015
25. Marulićevi dnevi, Split, Hrvaška
Teszt – Evroregionalni gledališki festival v Temišvaru, Romunija
15. Spaf – Seulski festival uprizoritvenih umetnosti, Daehakro Arts Theater, Seul, Južna Koreja
2014
22. Mednarodni gledališki festival Poletje v Varni, Bolgarija
46. Gledališki festival v Tampereju, Finska
48. Bitef, Beograd, Srbija
4. Mednarodni gledališki forum TEART, Minsk, Belorusija
2013
48. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor
Prikaži vseSkrij
Iz medijev
delo.si, 14. september 2012, Slavko Pezdir
TV Slovenija 1, Odmevi, 18. september 2013, Marjana Ravnjak
delo.si, 19. september 2013, Blaž Lukan
dnevnik.si, 20. september 2013, Tanja Lesničar Pučko
pogledi.si, 27. september 2013, Vesna Jurca Tadel
siol.net, 8. junij 2014, Deja Crnović
TV Slovenija 1, Poletna scena, 5. avgust 2014, Špela Kožar
rtvslo.si, 5. avgust 2014
vecer.com, 5. avgust 2014
delo.si, 5. avgust 2014
TV Slovenija 1, Odmevi, 6. avgust 2014, Špela Kožar
TV Slovenija 1, Poletna scena, 6. avgust 2014, Špela Kožar
TV Slovenija 1, Dnevnik, 6. avgust 2014, Špela Kožar
delo.si, 6. avgust 2014, Tanja Jaklič
bitef-blog.rs
bitef-blog.rs
bitef-blog.rs
delo.si, 11. oktober 2014, Vesna Milek
sta.si, 30. oktober 2015
rtvslo.si, 30. oktober 2015, Špela Kožar
morel.si, 31. oktober 2015
rtvslo.si, 1. november 2015, Špela Kožar
TV Slovenija 1, Odmevi, 2. november 2015, Špela Kožar
TV Slovenija 1, Osmi dan, 5. november 2015, Špela Kožar
sta.si, 10. maj 2016
rtvslo.si, 10. maj 2016
delo.si, 10. maj 2016
vecer.com, 11. maj 2016
sta.com, 19. avgust 2016
Prikaži vseSkrij